Светла Лесова: Новият предприемач

„Създадохме напълно чист и автентичен продукт, без нито един компромис с качеството и натуралния произход“, казва Светла Лесова
Снимка: Иван Коловос

Със сигурност тя не е от хората, които лесно се вълнуват. Повече от 20 години е в големия корпоративен бизнес, преминава през различни ситуации и обрати и дости­га най-високите етажи на компании като Procter & Gamble и Mondelez. Лансира десет­ки марки, продава в цял свят. Но никога не е изпитвала подобно усещане като в малко­то квартално магазинче. „Друго е, защото е твое. Неописуемо е“, казва Лесова.

Тя посреща екипа на Forbes в офиса си, който съчетава модерен с винтидж стил. Сюрреалистични картини по стените, част от които са на тухла.

Лесова говори убедително, умее да пред­разполага. Застава пред обектива в не­претенциозна черна рокля, с красиво бижу, почти до кръста. Не изпитва никакво при­теснение да седне на пода или на бюрото, разбивайки напълно мита, че хората от корпоративния свят са малко сковани и в рамка.

Точно от големите компании, марки и имена стартира разговорът ни. Нейната професионална визитка е впечатляваща. Както впрочем и личната – майка на двама синове и дъщеря, по думите ѝ има прекра­сен брак.

Светла Лесова е от Плевен, завършва бизнес администрация в Софийския универ­ситет „Св. Климент Охридски“. Веднага след това започва работа в маркетинг от­дела на Oriflame. Там за първи път се сблъск­ва с марки, реклами, промоции, продажби. Две година е маркетинг анализатор, преди да тръгне към следващото предизвикател­ство. То идва съвсем случайно на купон у приятели, където вижда вестник с голяма реклама – Gillette търси служители.

Откъсва страницата и на следващия ден изпраща CV. Минават седмици, докато един ден ѝ се обажда търговският директор на Gillette и я кани на интервю. Срещата ми­нава като по учебник, младата дама е пока­нена да заеме поста търговски маркетинг мениджър. Отговаря за цялостната марке­тинг стратегия на Gillette в България – от медия купуването, през търговския марке­тинг и дейности до инсентивите на пазари­те. „Така започна новото ми приключение“, спомня си с усмивка Лесова.

Работи на първа линия с дистрибутори­те, трупа безценен опит. Обикаля обекти­те, за да следи как вървят продажбите и промоциите. Дава интервюта, има различни участия, лично гради добрия имидж на бран­да.

Лесова е щастлива, продажбите вървят нагоре. „Толкова много ми харесваше, че вяр­вах и обяснявах на приятелите си, че ще се пенсионирам на тази работа.“

Но не се случва точно така. Един ден, докато обикаля ма­газините, чува по радиото в колата, че световният ги­гант Procter & Gamble купува целия бизнес на Gillette за космическите 57 млрд. долара. Годината е 2005, Лесова се озо­вава в огромна корпорация, „качих се на го­ляма въртележка“.

Тя описва промяната като преместване от малка семейна фирма, в чийто офис няма топла вода, в гигант, който работи с ог­ромен наръчник от правила, принципи, цен­ности. „Ние, екипът на Gillette, първоначал­но си мислехме, че хората в Procter са едни костюмари в кутийки, строги, от друго из­мерение. Всъщност въобще не беше така“, спомня си тя.

ДАДОХ СИ СМЕТКА, ЧЕ КОЛКОТО И ДА ТИ СЕ ВЯРВА, ЧЕ ЖИВЕЕШ В НЯКАКЪВ МЕЧТАН СВЯТ, НАЙ-ДОБРЕ Е ДА ПРИЕМЕШ ЕДНА ТАКАВА ПРОМЯ­НА, КОЛКОТО И РАЗТЪРСВАЩА ДА Е ТЯ. И ДА СЕ ОПИТАШ ДА ВЗЕМЕШ ВСИЧКО НАЙ-ДОБРО

Точно това прави Лесова и при новите собствени­ци тя не изневерява на себе си – върши ра­ботата си с ум и сърце. Мениджмънтът на Procter & Gamble забелязва добрите ѝ резул­тати и когато Gillette влиза в нови държави от региона – Косово, Македония, Албания, Сърбия, тя е привлечена да налага марката. Продажбите растат, а Лесова трупа опит и увереност.

И отново нагоре в кариерата – поканена е да поеме бизнеса на бранда Braun за Бал­каните. Но това означава да се премести в Румъния. Семейството я подкрепя. Стягат си багажа и променят целия си живот, а тя и работата. „Много беше интересно, стра­хотен опит, дистрибутори, служители. За две години утроихме бизнеса и се превърнах­ме в дрийм тийм“, казва Лесова.

В големите корпорации успехите, особе­но когато са толкова големи, не остават незабелязани. „Дойде ми време за голяма­та игра“, разказва Лесова. Оглавява отдела за ключови клиенти на всички продукти на Procter & Gamble в Румъния. За две години партньорства с големите вериги и играчи в страната.

През пролетта на 2010 г. ѝ се обаждат от централата на компанията. „Светла, време е за промяна. Но не към Женева (къ­дето е основният офис – бел. ред.), а към София. Трябва ни човек, който да стабили­зира екипа. Така станах кънтри мениджър на Procter & Gamble в България“, разказва Ле­сова.

Снимка: Иван Коловос

Две години и половина управлява мест­ния бизнес, налага все по-успешно продукти­те на компанията у нас. Отново е време за промяна, усеща Лесова, но не иска да сменя държавата отново, а друга стъпка в йерар­хията няма.

Както често се случва, животът се оказ­ва по-мъдър. През пролетта на 2012 г. ѝ се обажда Майк Сукич, бившият ѝ шеф в Procter, който вече е вицепрезидент на Kraft (компа­нията по-късно се ребрандира на Mondelez). Предлага ѝ да стане директор продажби за Източна Европа, Близкия изток и Африка (EEMEA). „Казах прекрасно, ще приема при едно условие – да работя от София.“ Най-на­пред ръководството се опъва, тъй като до­сега дейността се е ръководела от Дубай. Но Лесова е човекът, който им е необходим, и се съгласяват. „Така започна голямото пъ­туване“, споделя с усмивка Лесова. – „Вече­рях в Москва, закусвах в Дубай и така две години.“ През този период налага кафетата, дъвките и бонбоните, произведени от ком­панията от Русия до Южна Африка, отгова­ря за 90 пазара.

Многото пътувания и дългите периоди далеч от семейство­то започват леко да ѝ нате­жават. Не след дълго обаче се появява възможност да оглави бизнеса на вече ребрандираната компания Mondelez в България. „Това беше мечтаната работа.“ Заема поста през февруари 2015 г. и през следващите пет години успешно трансформира бизнеса у нас – от налагането на името и целия ребрандинг до това да пробие с дъвките и бонбоните и да ги постави на касова зона във всеки магазин. „Бяха стра­хотни години.“

Това е пътят на Лесова в корпоративния свят – много предизвикателства и колоса­лен опит. Но не всичко е само цветя и рози. Не скрива, че е загубила някои основни неща като отговорността сам да взимаш реше­ния. „Всичко е с правила. Не че това е лошо, просто нямаш свободата сутринта да се събудиш и да направиш нещо веднага. Трябва първо да се стиковаш с още няколко човека.“

Това започва да ѝ тежи. С мъжа ѝ, който има успешна рекламна агенция, често обсъж­дат дали да не създадат собствен бизнес, свързан с производство. Идеята им, първо по-обща, започва да съзрява още през 2017 г. Решават да пуснат на пазара серия на­питки, които да са изцяло природосъобраз­ни. „Исках да правя неща, които на етике­та ясно казват какво съдържат. Да не се притесняваш да ги дадеш на детето си или на възрастен човек“, казва Лесова. Започват проучвания и първи разработки заедно с при­ятели технолози от „Пантелей Тошев“ – во­деща компания за висококачествени състав­ки за храни и напитки, натурални аромати.

И така минават близо две години. „През 2019 г. си зададох много сериозно въпроса „какво следва“. В момент, в който си надрас­нал всичко, което е тук, в България, и много повече не можеш да дадеш на компанията, вероятно трябва да излезеш в чужбина. Но местенето на цялото семейство вече беше проблем. Реших, че е време да променя изця­ло живота си“, казва Лесова.

И ТАКА ПРЕМИНАВА ОТ УЮТНИЯ КОРПОРА­ТИВЕН СВЯТ В НЕСИГУРНИЯ НА ПРЕДПРИЕМАЧА. НАПУСКА MONDELEZ И ОСНОВАВА „ВИДАС КЪМ­ПАНИ“,

влагат с мъжа си всичките семейни спестявания (не разкрива колко голяма е ин­вестицията). Името на компанията е мис­лено и идва от сърцето – от една страна, наподобява Vitalis, което на латински озна­чава живот, от друга, в него са кодирани петте първи букви на нейното семейство – Вивиана, Йоан, Дамян, Ангел и Светла.

Най-напред планират да правят студени чайове с билки и натурални съставки. След проведени фокус групи решават да старти­рат с три вкуса – бъз с лимон, нар с черен кимион и листа от смокиня. Но повторен анализ на пазара показва, че е по-добре да навлязат в сектора на газираните напитки. „Той е 10 пъти по-голям от този на чайове­те, има малко иновации и почти няма нови играчи“, разказва Лесова.

Решението е взето, реализацията е труд­на. „Екстрактът ни е висококачествен, не искахме да правим никакъв компромис с во­дата“, казва Лесова и обяснява колко труд­на е била задачата да намерят партньор, който да бутилира. След много търсене го откриват в Северна Италия – фабрика, която има собствен естествено газиран извор и технология, която осигурява вакуумно затваряне на шишетата. „Оказа се, че тази технология е толкова иновативна и скъпа, че я има на много малко места в Европа. Компанията хареса идеята ни за натурални газирани сокове и се съгласи да започнем заедно.“ Лесова не разкрива името на фабриката, но обяснява, че тя работи с много известен световен бранд за вода.

Намерен е правилният партньор, време е за производство. От „Пантелей Тошев“ произвеждат 13 тона натурални смеси за трите вкуса. Всичко е готово за транспортиране към фабриката в Италия. Но бизнесът на Лесова е изправен пред сериозно изпитание – пандемията. Тя срутва плановете ѝ да бутилира през март и да стартира продажбите преди летния сезон. „Нямаше шофьор и камион, които да тръгнат към силно заразната Италия – описва драматичния обрат тя. Загубихме от COVID-19 и прекрасен служител. Блъснах се толкова силно в стената, че се чудех дали да продължа.“

С мъжа ѝ са на кръстопът. Единият вариант е да приключат на момента, за да намалят щетите, другият е да продължат, като действат внимателно, според случващото се. „Много съм щастлива, че се спряхме на втория сценарий“, казва Лесова.

Изчакват ситуацията да се успокои и през лятото на 2020 г. продукцията е доставена за бутилиране. През това време Лесова събира екип от десет души, прави маркетинг, търговски и финансов отдел. Заедно създават сайт, кампания за налагането на продукта, която е онлайн. Изработват етикетите, които са с бъбрив дизайн, казват какво е съдържанието и насочват ясно към сайта.

Реалните продажби стартират през септември, изцяло в България. Навлизат първо в „Метро“ и „Фантастико“, а от средата на февруари и във всички магазини „Билла“. Освен това соковете се предлагат и в 300 малки квартални магазинчета.

Продажбите вървят добре, но Лесова и екипът ѝ се нуждаят спешно от финансиране. „Продажбите растат и се притеснявам, че могат да се увеличат с такъв темп, с който да не можем да смогнем с производството“, казва Лесова. И допълва, че търси всякакви възможности да намери свежи пари, но най-реално ѝ се струва да тегли заем от банка.

Тя обяснява, че в първоначалния бизнес план на „Видас къмпани“ е било заложено да си върнат половината инвестиция още в края на 2020 г., но това не се е случило. „Вероятно ще стане в края на тази или през следващата година.“

Въпреки трудностите и предизвикателствата Светла Лесова гледа уверено напред и прави планове за разрастване в други категории. Студените чайове са готови и съвсем скоро ще ги видим по рафтовете, а не след дълго и други продукти под бранда Vidas. „Определено аз и екипът ми искаме с чиста съвест да предложим на хората алтернатива в категории, в които тя не съществува“, казва Лесова.

ИЗТОЧНИК: https://forbesbulgaria.com/2021/04/06/